Data publikacji w serwisie:

VII Dni Jakości Kształcenia

W dniach 20-21 czerwca 2024 roku odbyła się VII Uniwersytecka Konferencja Dydaktyczna, której temat przewodni brzmiał: "Jak będziemy kształcić w przyszłości? Od tablicy do tabletu – rola sztucznej inteligencji, badań naukowych, nowych metod i narzędzi dydaktycznych w kształceniu wyższym". Wydarzenie miało miejsce w dwóch lokalizacjach: Wydziale Prawa i Administracji oraz Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Dzień I

Pierwszy dzień konferencji rozpoczął się o godzinie 10:00 w Auditorium Maximum Wydziału Prawa i Administracji. Uroczystego otwarcia dokonała Rektor UAM, prof. dr hab. Bogumiła Kaniewska. Następnie, wprowadzające słowo wygłosili prof. dr hab. Joanna Wójcik oraz prof. dr hab. Michał Banaszak.

W sesji pierwszej, poświęconej sztucznej inteligencji w dydaktyce, prof. dr hab. Krzysztof Jassem omówił wprowadzenie do generatywnej sztucznej inteligencji. Kolejne wystąpienie, prowadzone przez dr inż. Marcina Jukiewicza i dr Łukasza Szoszkiewicza, dotyczyło zastosowania GenAI w kształceniu i pracach dyplomowych. Sesję zakończyła dyskusja moderowana przez prof. UAM dr hab. Agnieszkę Chwieduk.

Po przerwie kawowej, prof. UAM dr hab. Natalia Walter przedstawiła referat na temat wyzwań związanych z kształceniem nauczycieli w kontekście sztucznej inteligencji. W panelu dyskusyjnym, moderowanym przez prof. UAM dr hab. Jacka Marciniaka, wzięli udział m.in. prof. Michał Klichowski, dr Mateusz Jekiel oraz dr inż. Marcin Jukiewicz.

Popołudniowa sesja, prowadzona przez prof. UAM dr hab. Izabelę Skórzyńską, była poświęcona kształceniu przez badania naukowe. Wojciech Krzyżanek i dr Mariusz Szynkiewicz przedstawili studencki ruch naukowy oraz aktywność młodych badaczy, którzy część swoich badań mieli szansę zrealizować dzięki wsparciu z programu ID-UB. Sesję zakończył panel dyskusyjny z udziałem studentów i koordynatorów projektów.

Podsumowania pierwszego dnia konferencji dokonali prof. dr hab. Joanna Wójcik oraz prof. UAM dr hab. Rafał Mól.

Dzień II

Drugi dzień konferencji odbył się na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa. Punktualnie o 09:30 obrady otworzyli prof. dr hab. Joanna Wójcik i prof. UAM dr hab. Rafał Mól.

Sesja trzecia, moderowana przez prof. UAM dr hab. Iwonę Przybył, dotyczyła profilu kandydata na studia oraz analizy komunikacji w procesie kształcenia. Prof. UAM dr hab. Małgorzata Rosalska oraz dr Anna Wawrzonek omówiły ryzyka związane z myśleniem kategoriami pokoleń, a prof. Katarzyna Klessa i prof. Maciej Karpiński przedstawili multimodalną analizę komunikacji.

W sesji czwartej, prowadzonej przez prof. UAM dr hab. Kingę Kuszak, dr Agnieszka Kamisznikow oraz prof. Danuta Kopeć omówiły wprowadzanie nowych metod dydaktycznych na uczelni. Dr Kamila Sikorska-Podyma zaprezentowała metodę problemową (PBL) w gospodarce przestrzennej.

Po przerwie kawowej, prof. UAM dr hab. Alina Zajadacz i prof. UAM dr hab. Agnieszka Rzepa przedstawiły refleksje na temat strategii odwróconej klasy. Dr Zofia Kaczmarek wraz z dr Pawłem Matulewskim zaprezentowali efekty szkolenia PBL i propozycję nowego przedmiotu ogólnouczelnianego.

Konferencję zamknęły wystąpienia prof. dr hab. Joanny Wójcik oraz prof. UAM dr hab. Rafała Móla.

Podsumowanie

VII Dni Jakości Kształcenia były wyjątkowym wydarzeniem, które zgromadziło wielu wybitnych naukowców, dydaktyków oraz studentów. Dyskusje i panele poruszyły kluczowe kwestie dotyczące przyszłości kształcenia wyższego, roli sztucznej inteligencji oraz nowych metod dydaktycznych. Konferencja stanowiła cenne forum wymiany doświadczeń i pomysłów, które z pewnością przyczynią się do dalszego rozwoju jakości kształcenia na UAM.