Torsten Hädrich, Miłosz Makowski, Wojtek Pałubicki, Daniel T. Banuti, Sören Pirk, Dominik L. Michels, Stormscapes: simulating cloud dynamics in the now, ACM Transactions on GraphicsVolume 39, 6 (2020) pp 1–16
Złożona interakcja wielu zjawisk fizycznych i meteorologicznych sprawia, że symulowanie chmur jest trudnym i otwartym problemem badawczym. W pracy stworzony został realistyczny model atmosfery zdolny do symulowania złożonych zjawisk meteorologicznych. Zaproponowano sformułowania fizyki do obliczania wyporu i ciśnienia powietrza, które pozwalają symulować zmiany gęstości atmosfery i różne gradienty temperatury. Stworzona symulacja pozwala modelować różne typy chmur, takie jak cumulus, stratus i stratocumulus, oraz ich realistyczne formacje spowodowane zmianami w atmosferze. Ponadto, stworzono możliwość symulowania wielkoskalowych superkomórek chmurowych – skupisk formacji cumulonimbus – które są powszechnie obecne podczas burz.
Prowadzone badania mają na celu opisanie zjawisk naturalnych z niespotykaną dotąd szczegółowością poprzez wyraźne uwzględnienie geometrii 3D. Dzięki temu autorzy mogą generować imponujące animacje wizualne plenerowych krajobrazów.
Zobacz wizualizację: