Data publikacji w serwisie:

Prof. Marek Kwiek: z kolejnym seminarium w Oxfordzie

Prof. Marek Kwiek, dyrektor Institute for Advanced Studies in Social Science and Humanities (IAS UAM) poprowadził 15 marca 2022 r. czwarte godzinne seminarium na Uniwersytecie w Oxfordzie.

Seminarium odbyło się w Center for Global Higher Education, z którym od wielu lat blisko współpracuje w ramach prowadzonych ilościowych badaniach nauki. Wzięło w nim udział ponad 150 osób z całego świata.

Seminarium było zatytułowane “Academic Profession Studies Going Global? What We Gain and What We Lose by Using Big Data” (czyli “Globalne badania kadry akademickiej. Co zyskujemy, a co tracimy wykorzystując w nich Big Data?”).

https://www.researchcghe.org/events/cghe-seminar/academic-profession-studies-going-global-what-we-gain-and-what-we-lose-by-using-big-data/

Seminarium jest już dostępne w serwisie internetowym YouTube:

https://www.youtube.com/watch?v=84X7n85fswI&t=1078s

Tematem przewodnim była globalizacja badań profesji akademickiej: pytanie jak badać naukowców z perspektywy globalnej, a nie międzynarodowej i porównawczej. Jak zbierać i analizować globalne dane? Jaka jest przyszłość tych badań i jakie nowe możliwości stwarzają globalne Big Data?

Chociaż do analiz kariery akademickiej tradycyjnie wykorzystywano badania ankietowe, obecnie można korzystać z nowych źródeł danych (metadane pochodzące z bazy Scopus czy Web of Science, dane pochodzące z połączonych zbiorów danych administracyjnych, krajowych rejestrów naukowców itp.). Jednak ogromna liczba obserwacji wiąże się z różnymi ograniczeniami.

Przedstawiono porównanie zalet i ograniczeń metod badań ankietowych (które autor stosuje intensywnie od dekady) oraz metod badań bibliometrycznych wykorzystywanych w badaniach na dużą skalę. Głównymi tematami prezentacji były kompromisy związane ze stosowaniem metod ankietowych oraz metod bibliometrycznych: gromadzenie, analiza i wizualizacja danych; zalety i wady przetwarzania Big Data w chmurze; siła surowych metadanych dotyczących publikacji i cytowań jako elementu kariery akademickiej; dostępność zbiorów danych, ich łączenie i koszty bieżące.

Badania kadry akademickiej o zasięgu globalnym stoją obecnie przed możliwościami, które jeszcze dekadę temu trudno było sobie nawet wyobrazić.

Bardziej szczegółowo omówiono badania autora dotyczące globalnego starzenia się profesji akademickiej (na przykładzie 5 milionów naukowców z 38 krajów OECD) oraz globalnej superklasy wysoko cytowanych naukowców (10 tysięcy Highly Cited Researchers ostatniej dekady). Przeanalizowano również wnioski, jakie dla badań nad szkolnictwem wyższym płyną z pojawienia się Big Data i ich rosnącej dostępności.

Trzy wcześniejsze seminaria prof. Kwieka również dotyczyły jego najnowszych badań prowadzonych w IAS: współpracy mężczyzn z kobietami w polskiej nauce na przykładzie 25 000 naukowców; publikowania w prestiżowych czasopismach; oraz globalizacji nauki i rosnącej roli indywidualnych naukowców.

(1) "Man-Woman Collaboration Patterns in Science: Lessons from a Study of 25,000 University Professors", 8 grudnia 2020

Opis seminarium i slajdy: https://www.researchcghe.org/events/cghe-seminar/man-woman-collaboration-patterns-in-science-lessons-from-a-study-of-25000-university-professors/

Film na YouTube: https://youtu.be/984OgBJia-c?t=338

(2) "Elite journals, publishing as prestige-generation, and implications for academic careers", 9 marca 2021

Opis seminarium i slajdy: https://www.researchcghe.org/events/cghe-seminar/elite-journals-publishing-as-prestige-generation-and-implications-for-academic-careers/

Film na YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=HmzziHGo5LQ&t=553s

(3) "The Globalization of Science: The Increasing Power of Individual Scientists?", 15 czerwca 2021

Opis seminarium i slajdy: https://www.researchcghe.org/events/cghe-seminar/the-globalization-of-science-the-increasing-power-of-individual-scientists/

Film na YouTube: https://youtu.be/fjfaz8C4pbo?t=289

Zapraszamy do oglądania filmów!