30. Konferencja European Second Language Association odbyła się w dniach 30.06-03.07.2021 w Barcelonie. Autor wygłosił 20-minutowy referat pt. "The age factor in child L2 acquisition: The case of word order development in Polish-German bilingualism".
Podczas wystąpienia autor przedstawił wyniki badania dotyczącego kompetencji gramatycznej dzieci dwujęzycznych (bilingwizm polsko-niemiecki) w zaawansowanym stadium rozwoju językowego.
Tematem wystąpienia był wiek rozpoczęcia przyswajania języka niemieckiego, dokładniej jego wpływ na osiągnięcia dzieci w zakresie wybranych zjawisk gramatycznych. Na podstawie wyników czterech zadań eksperymentalnych autor argumentował, że warunkiem osiągnięcia w pełni natywnej kompetencji językowej jest kontakt z językiem drugim do trzeciego roku życia.
Czy oznacza to, że po tym czasie jest już za późno? Absolutnie nie! Dzieci, które rozpoczynają przyswajanie języka później również są w stanie osiągnąć bardzo wysoką kompetencję językową. Będą się jednak różnić od dzieci, które weszły w kontakt z językiem drugim wcześniej, często jedynie w odniesieniu do bardzo subtelnych aspektów języka.