Data publikacji w serwisie:

Im wcześniej, tym lepiej? Wiek rozpoczęcia przyswajania języka a sukces długoterminowego rozwoju językowego

prelegent

30. Konferencja European Second Language Association odbyła się w dniach 30.06-03.07.2021 w Barcelonie. Autor wygłosił 20-minutowy referat pt. "The age factor in child L2 acquisition:  The case of word order development  in Polish-German bilingualism".

Podczas wystąpienia autor przedstawił wyniki badania dotyczącego kompetencji gramatycznej dzieci dwujęzycznych (bilingwizm polsko-niemiecki) w zaawansowanym stadium rozwoju językowego.

Tematem wystąpienia był wiek rozpoczęcia przyswajania języka niemieckiego, dokładniej jego wpływ na osiągnięcia dzieci w zakresie wybranych zjawisk gramatycznych. Na podstawie wyników czterech zadań eksperymentalnych autor argumentował, że warunkiem osiągnięcia w pełni natywnej kompetencji językowej jest kontakt z językiem drugim do trzeciego roku życia.

Czy oznacza to, że po tym czasie jest już za późno? Absolutnie nie! Dzieci, które rozpoczynają przyswajanie języka później również są w stanie osiągnąć bardzo wysoką kompetencję językową. Będą się jednak różnić od dzieci, które weszły w kontakt z językiem drugim wcześniej, często jedynie w odniesieniu do bardzo subtelnych aspektów języka.