Data publikacji w serwisie:

Gaming & Streaming Prof. Łukasza Kaczmarka na Uniwersytecie Stanforda

Dr hab. Łukasz Kaczmarek, prof. UAM odbył w dniach 20-27 lutego 2022 wizytę na Uniwersytecie Stanforda (USA). Osobą przyjmującą był prof. James Gross kierujący Laboratorium Psychofizjologii Uniwersytetu Stanforda. W trakcie pobytu prof. Kaczmarek przedstawił plany swoich dalszych badań nad psychologią gamingu i streamingu.

Uniwersytet Stanforda uznawany jest za jeden z trzech najlepszych uniwersytetów świata i pierwszy w obszarze psychologii. Prof. James Gross to wiodący ekspert w obszarze regulacji emocji. Współpraca obu naukowców trwa od roku 2017 i zaowocowała kilkoma publikacjami. W trakcie wizyty Prof. Kaczmarek przedstawił m. in. nową autorską koncepcję wykorzystania gamingu i streamingu w badaniach nad psychofizjologią emocji. Wygłosił referat: „Gaming and beyond – how to turn video game live streaming into an affective research paradigm”. Jak mówi prof. Kaczmarek:
„Silne zaangażowanie motywacyjne i emocjonalne graczy może przyczynić się do przełamania impasu w badaniach laboratoryjnych nad emocjami. Słaba stroną badań nad emocjami jest brak skutecznych metod wzbudzania intensywnych i autentycznych emocji, a takie właśnie wstępują u graczy. Kolejny problem typowych badań laboratoryjnych, to niskie zaangażowanie uczestników w proponowaną im aktywność zadaniową. Gry z kolei angażują bez reszty. Dodatkowym i unikatowym aspektem planowanych badań gamingowych jest koncentracja na aktywności streamingowej, która potęguje, pogłębia, poszerza i uplastycznia zjawiska emocjonalno-behawioralne poprzez nadanie im warstwy społecznej. W badaniach będzie można również szczegółowo opisać obciążenie fizjologiczne graczy wraz z jego potencjalnymi skutkami zdrowotnymi, co może mieć szczególne znaczenie zwłaszcza w przypadku streamingu wyjątkowo wyczerpującego ciało i umysł. Obecnie około 3 mld ludzi gra w gry komputerowe, 1 mld ogląda streamy gamingowe, a kilkadziesiąt milionów zajmuje się streamingiem! Warto również pamiętać, że według badań, około 95% graczy gra w sposób kontrolowany, a negatywne zjawiska dotykają niewielkiej mniejszości. Co więcej, choć dawniej gaming był kojarzony z mężczyznami, obecnie proporcja gamerów i gamerek jest niemalże równa!”
Prof. Kaczmarek od kilkunastu lat zajmuje się psychofizjologią pozytywnych emocji badając ich strukturę i funkcje w różnych obszarach życia, np. w relacjach intymnych lub esporcie. Obecnie w ramach Positive Gaming & Streaming Lab, rozpoczyna nowy cykl badań nad procesami emocjonalnymi wśród streamerów gier wideo według autorskiego modelu psychologicznego aktywności gamingowo-streamingowej. Prof. Kaczmarek prowadzi kanał Psychologia & Gaming (Facebook oraz YouTube). Popularyzuje w ten sposób gaming i streaming wśród psychologów oraz psychologię wśród gamerów. Jest laureatem ogólnopolskiego konkursu Nvidia Broadcast (2021) dla streamerów gamingowych organizowanego przez Nvidia, Corsair i Komputronik. Opublikował kilkadziesiąt artykułów naukowych w prestiżowych czasopismach i był laureatem licznych grantów. Jest współredaktorem czasopisma Journal of Happiness Studies (Wydawnictwo Springer).

Link do krótkiego wywiadu z prof. Grossem + pozdrowienia dla UAM ze Stanford: https://1drv.ms/v/s!Aqunfz43WMtwtdp0uqPYbx-dCQb0mQ?e=vh0MrT